VÝHODY VEGETARIÁNSTVÍ

Vynechání masa ze stravovacích návyků a přechod na vegetariánskou stravu může mít nečekané zdravotní výhody. Alespoň to ukázala rozsáhlá studie, která sledovala 45 000 vegetariánů i nevegetariánů po dobu 11 let. Během té doby 169 lidí zemřelo z důvodů srdečních příhod a 1066 potřebovalo nemocniční léčbu. Většina postižených byla ze skupiny “pojídačů masa”.

Redukce hmotnosti

Méně tuku a více vlákniny zřejmě stojí za faktem, že po přechodu na vegetariánskou stravu se v průměru ztrácí 10 % hmotnosti a příznivě se mění BMI (index poměru hmotnosti k výšce).

Lepší trávení

Vláknina obsažená v rostlinné stravě je základem pro to, aby se tělo zbavilo dobře všech nepotřebných zbytků. Živočišná strava vlákninu neobsahuje, přispívá k zácpě a hnilobným procesům ve střevech, zvyšuje kolonie škodlivých bakterií.

Zdravější srdce

Vláknina také redukuje cholesterol. Kromě toho rostliny žádný cholesterol neobsahují. Vegetariáni proto mají v průměru výrazně nižší hladiny cholesterolu a také nižší krevní tlak. Výsledkem toho je o 20-40 % snížené riziko srdečních onemocnění a o 30 -60 % nižší riziko mozkových příhod. Vegetariáni mají o 34 % menší riziko, že zemřou na srdeční infarkt než ti, co jedí maso.

Zpomalení stárnutí

Rostlinná strava obsahuje velké množství antioxidantů. Ty dokážou bojovat proti poškozování buněk působením volných radikálů, které do těla dostáváme mimo jiné prefabrikovanou stravou a znečištěným prostředím nebo také stresem.

Dostatek čerstvé stravy s vysokým množstvím antioxidantů dokáže naše biologické hodiny zpomalit.

Menší riziko rakoviny

Vegetariáni mají o 40 % menší riziko výskytu rakoviny. Jaké je vysvětlení? Vegetariáni bývají štíhlejší a obezita je rizikovým faktorem pro vznik rakoviny.

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny, tedy vegetariánská strava, významně snižují riziko kolorektálního karcinomu.

Stravování založené na vysokém příjmu tuků a živočišných bílkovin riziko rakoviny zvyšuje, tento vliv je výrazný především u karcinomu prsu.

Méně toxické tělo

Přestože se ani rostlinné stravě toxické látky nevyhnou (pozor na plísně!), přeci jen živočichové koncentrují ve svých tkáních a mléce mnohem větší množství toxických látek.

Ryby například obsahují alarmující množství rtuti, 95 % dioxinů získáváme z masa a mléčných výrobků. Maso obsahuje vysoké množství pesticidů, antibiotik i hormonů.

Výhody převažují

Stále více se ukazuje, že vegetariánství může mít více výhod než nevýhod. Zvláště dnes, kdy je maso plné zakázaných antibiotik a dalších nežádoucích látek.

Pokud začneme dobře plánovat přechod na vegetariánskou stravu a budeme-li se snažit o zachování všech nutričních komponent nutných pro naše tělo, můžeme nalézt cestu k lepšímu zdraví i štíhlejšímu tělu.